Leerlingen Het Talent gaan 3D-printer bouwen: Een unieke gelegenheid én primeur!

Groep 5/6 van basisschool Het Talent had dinsdagmiddag 2 februari een heuse, actieve 3D-printer in de klas. Niet permanent, wel als inspiratiebron. De leerlingen mogen er de komende weken namelijk zelf een bouwen.
.
Een unieke gelegenheid én primeur, want Het Talent is de eerste school in West-Brabant waar leerlingen de kans krijgen om zelf een 3D-printer te assembleren. Dinsdagmiddag kregen ze hierover tekst en uitleg van Martijn de Winter van Ondernemer in Onderwijs. De Winter was er op uitnodiging van directeur Nicole Roeken. Het Talent is een school die vaker als proeftuin fungeert wanneer het op ICT of sociale media aankomt. “Zo waren we binnen KPO de eerste school met Wi-Fi en iPads in de klas. Onlangs hebben we leerlingen laten kennismaken met een groepswhatsapp", aldus Roeken.

Groepsproces

Het bouwen van de 3D-printer is echter geen doel op zich. Roeken: “We willen laten zien dat het bouwen een gezamenlijk proces is. Natuurlijk vinden de kinderen het heel leuk om die printer in elkaar te zetten met al die losse onderdelen. Wij kijken echter ook naar onderlinge samenwerking en zaken als luisteren, onderzoeken en uitleggen. Allemaal competenties waarmee de kinderen niet alleen nu, maar ook straks in het voortgezet onderwijs en in hun beroep, mee te maken krijgen." Voor de bouw van de printer staat minimaal vier weken, maar dat zullen er meer worden omdat niet iedere week volledig aan de bouw gewijd kan worden.

3D

Tijdens de anderhalf uur durende presentatie (in het bijzijn van enkele ‘bouwouders’, KPO-bestuurder Kees Mens en diverse media) zijn de meeste kinderen een en al oor. Het onderwerp spreekt ze enorm aan, wat blijkt uit de gerichte vragen en goede antwoorden als het gaat over materialen en onderdelen. “Zit er een chip in?”, vraagt Noah wanneer het gaat over de samenstelling van de 3D-printer. Diezelfde Noah heeft meteen een goede tip als het op 3D in het algemeen aankomt: “Kijk geen griezelfilms in 3D. Misschien kun je dan niet slapen.”

Duurzaam

Dat een 3D-printer niet alleen maar ‘leuk speelgoed’ is wordt snel duidelijk. Het blijkt een duurzame oplossing voor veel vraagstukken. De Winter: “Het basismateriaal voor deze printer is PLA filament. Gemaakt van zetmeel en daardoor biologisch afbreekbaar én geschikt voor hergebruik. Je mag het niet eten, maar het is niet giftig.” Verder kan 3D-printen veel kosten besparen. “Protheses kunnen zo bijvoorbeeld veel goedkoper gemaakt worden. Een handprothese volgens de ‘oude’ methode kost ongeveer 80 duizend euro, met een 3D-printer slechts 90.” 3D-printen blijkt voor veel doeleinden toepasbaar; zelfs complete bruggen en flatgebouwen zijn al zo tot stand gekomen.

Proeftuin

Waarom is eigenlijk groep 5/6 uitgekozen voor dit project? “We willen dat kinderen met techniek in aanraking komen. Deze leerlingen zijn op een leeftijd en ontwikkelingsniveau dat ze al een vertaalslag kunnen maken. Daarnaast kunnen ze er nog een aantal jaren plezier van hebben”, zegt Roeken. Juf Daniëlle Simons van groep 5/6 blijkt bovendien veel affiniteit met ICT te hebben. Slaat de proeftuin aan dan deelt zij die kennis organisatiebreed. Daarmee geeft ze ook meteen praktische invulling aan het huidige strategisch beleidsplan van KPO. Roeken sluit de leerzame en vermakelijke middag af met een oneliner waar zij en haar school voor staan: “We investeren in onderwijs dat nieuwsgierig maakt.” En nieuwsgierig, dat waren alle aanwezigen.

Tekst en foto: Michel Wanner

Bekijk hier het fotoalbum