Leerkrachten KPO Roosendaal hangen aan lippen hersenwetenschapper Erik Scherder: laat kinderen lekker zingen en muziek luisteren

De zaal hangt aan zijn lippen. Bijna 160 leerkrachten van stichting Katholiek Primair Onderwijs in Roosendaal die zich laten meesleuren met de grijswit bebaarde televisie-wetenschapper Erik Scherder. Boodschap van de bekende neuropsycholoog: breng de muziek terug in de klas. Laat leerlingen lekker zingen, dansen en muziek luisteren. ,,Kinderen die de hele dag zitten, worden helemaal gek.” Leuk, maar misschien ook makkelijk gezegd door de hoogleraar die colleges gaf over ons brein in talkshow De Wereld Draait Door en deze week speciaal te gast was bij het Roosendaalse schoolbestuur. Hoe moeten de nu al overbelaste leerkrachten de tijd vinden om zich ook nog eens op muziek te storten? Niet twee uurtjes per week, maar bijna onophoudelijk. Volgens Scherder moeten de poriën van het hele lesprogramma muziek ademen. Met de hele groep aan een theaterproductie of musical werken, maar het kan en mag ook digitaal en individueel: leerlingen die rust vinden door stilletjes naar hun favoriete muziek te luisteren.Tijdgebrek is zo ongeveer het slechtste argument om muziekonderwijs op afstand te houden, aldus Scherder die met kleurrijke plaatjes van onze hersenpan duidelijk maakte wat muziek doet met de ontwikkeling en het functioneren van het brein. Muziek is niet alleen verrijkend (wat is fijner dan naar mooie muziek luisteren?) en rustgevend, maar het stimuleert ook het menselijk invoelingsvermogen.

 

Hogere cijfers

Bovendien blijkt uit onderzoek dat tieners die van jongs af met muziek bezig zijn, op de middelbare school in alle vakken hogere cijfers halen dan tieners met weinig muziekervaring. Kortom, muziek is niet alleen prettig, maar ook noodzakelijk om het leervermogen op een hoger plan te tillen. Dat laatste moet onderwijsmensen als muziek in de oren klinken. Dat bleek deze week ook wel in Roosendaal. De juffen, een handjevol meesters en andere begeleiders van de 21 KPO-scholen stonden na afloop te popelen om de adviezen van Scherder in praktijk te brengen. Dat gaat ook daadwerkelijk gebeuren, zegt Betty Tummers, manager Onderwijs bij KPO. Het schoolbestuur met 4.600 leerlingen onder de vleugels doet de komende twee jaar mee aan verder onderzoek door een team van Scherder naar de effecten van digitaal muziekonderwijs op het vermogen van kinderen om kennis op te nemen en te verwerken. Ook zaken zoals geheugen en concentratievermogen worden daarin meegenomen. Marlijn Janson, promovendus bij Scherder aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, trekt dit onderzoek. Ze is blij met de deelname door scholen uit de regio Roosendaal. ,,Tot nu toe hadden we vooral contact met scholen in de Randstad. We willen het graag breder trekken.” Leerkrachten in het speciaal onderwijs weten overigens al veel langer dat muziek wonderen doet. ,,In onze school is muziek de rode draad. De kinderen kunnen niet zonder”, aldus juffen van De Kameleon.

 

Muziek bij vroeggeborenen

Het werd stil in de zaal toen professor Scherder een filmpje toonde over het effect van muziek op veel te vroeg geboren baby’s. Door op gepaste wijze muziek te maken bij deze kindjes, wordt de ontwikkeling van de niet volgroeide hersenen gestimuleerd. Behalve muziek is bewegen letterlijk van levensbelang voor de jeugd, aldus Scherder die ook in de Nederlandse Sportraad zit. Tijdens een radioprogramma ontmoette hij onderwijsminister Arie Slob die bevraagd werd over de toekomst van de gymles op school. ,,Weet je wat hij zei? Dat bewegen een verantwoordelijkheid is van de ouders. Nog nooit zoiets ouderwets gehoord!” Leerkrachten van KPO die opzien tegen de investering in de zoveelste nieuwigheid op school, kunnen gerust zijn: de aanraking met lekker veel muziek zal goed doen. Minder stress en vermoeidheid, meer rust in het brein. Scherder schreef er een boek over vol: Singing in the brain.